Doelgroepen van Ontmoet Afrika:
* Hoger opgeleiden en professionals met (on)betaald verlof, tussen 2 banen of na afloop van een betaalde loopbaan. Zij kunnen aan de slag met opdrachten die levens- en werkervaring op een bepaald terrein vereisen.
* Daarnaast zijn studenten voor ons een erg belangrijke doelgroep. Er zijn gespecialiseerde opdrachten of onderzoeksvragen voor HBO- of WO-studenten, en meer praktische stageopdrachten voor MBO-studenten.
* Er zijn ook een aantal laagdrempelige vrijwilligerswerkopdrachten voor vrijwilligers met nog weinig specifieke opleiding of ervaring. Daarnaast zijn er opdrachten voor mensen met een beperkte beschikbaarheid.
* Bovendien zijn er mogelijkheden voor de aparte doelgroep gezinnen met kinderen/tieners. Je kunt als gezin bijvoorbeeld een aantal weken doorbrengen in een community waar je allerlei activiteiten organiseert voor kinderen.
Afhankelijk van de aard van internationaal vrijwilligerswerk opdracht geldt voor alle doelgroepen een minimum verblijfsduur van 4 weken. Er is geen maximum verblijfsduur; de meeste partners zijn heel erg blij met mensen die zich voor een langere periode kunnen inzetten.
Als je geïnteresseerd bent in andere culturen en de wens hebt die van binnenuit te leren kennen, dan ben je hartelijk welkom bij Ontmoet Afrika. Voor het doen van internationaal vrijwilligerswerk of een stage in het buitenland geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. We vragen je ons een CV en motivatiebrief te sturen. Tijdens een gesprek bekijken we samen of je geschikt bent voor de door jouw gewenste activiteiten. Samen zoeken we welke opdracht het beste past bij je opleiding, ervaring, interesse en beschikbaarheid.
Bovenstaande eigenschappen maken het makkelijker om een fijne tijd in Afrika te hebben. Waarom?
Ten eerste is het best moeilijk om in een andere cultuur te wennen. Je weet niet hoe de mensen denken en wat ze van je verwachten. Ze reageren anders dan je gewend bent, waardoor misverstanden kunnen ontstaan. Het is dan goed om flexibel en geduldig te zijn en jezelf en de mensen bij wie je te gast bent de tijd te geven aan elkaar te wennen. De normen en waarden in de Afrikaanse cultuur liggen een beetje anders dan de West-Europese. Zo is bijvoorbeeld doen wat je gezegd/beloofd hebt niet altijd vanzelfsprekend, maar is het heel belangrijk altijd vriendelijk en beleefd te zijn. Je zult het moeilijk krijgen als je zulke dingen niet wilt of kunt accepteren voor de tijd dat je in Afrika te gast bent.
Ten tweede zijn de leefomstandigheden veel primitiever dan bij ons. Waterleidingen en elektriciteitsaansluitingen laten het regelmatig afweten, als ze er al zijn. Een douche bestaat bijna altijd uit een kleine ruimte waar je met een emmer water en een kalebas jezelf wast. Soms is er een wc in huis, maar het komt ook voor dat er van een gemeenschappelijk toilet (dat bestaat uit een gat in de grond) gebruik gemaakt wordt. Ook de hygiënische omstandigheden zijn een stuk minder, waardoor veel reizigers in het begin last krijgen van reizigersdiarree.
Tenslotte is het eten in Afrika niet het soort voedsel waar de meeste westerlingen meteen dol op zijn. Veel gerechten bestaan uit een soort deegbal of dikke pap met een soep van pinda’s en/of verse of gedroogde groenten. Er wordt ook rijst, bonen en yam (smaakt naar aardappel) gegeten en dat komt meer in de buurt van wat wij gewend zijn. De maaltijden van mensen in de stad zijn over het algemeen wat afwisselender dan die van mensen uit de dorpen. In Ghana is het eten aardig pittig, in Malawi valt dat erg mee.
Het is niet verkeerd als je de wens hebt arme mensen te helpen. Maar wij willen wel waarschuwen voor veel voorkomende gevoelens van mensen die met deze instelling naar Afrika (of een ander niet-westers land) vertrekken. Vaak is het uitgangspunt dat wij het goed en zij het slecht hebben. Daarbij wordt meestal gedacht dat ze, als ze het net zo zouden aanpakken als wij dat hebben gedaan, het beter krijgen. Dit zijn, naar onze mening, misverstanden, want we leven in geheel andere culturen met andere normen, waarden en gewoonten. Veel vrijwilligers en ontwikkelingswerkers beginnen vol idealen en raken na verloop van tijd teleurgesteld en voelen zich gefrustreerd. Dat komt omdat de problemen vaak veel complexer zijn dan ze op het eerste gezicht lijken, er gewoonweg teveel hulpbehoevende mensen zijn, ze niet altijd reageren zoals je dat van tevoren verwacht had en misschien ook omdat ze niet zo dankbaar zijn als waarop je gehoopt had.
Omdat de wens om te helpen niet goed in de praktijk gebracht kan worden, ontstaan dan vaak gevoelens als teleurstelling, frustratie en machteloosheid. Deze gemoedstoestand heeft logischerwijs geen positief effect op de kwaliteit van je verblijf en het contact met de lokale mensen. De meeste Afrikanen houden juist van vrolijke, open en warme mensen! Om dus op een prettige en wederzijds bevredigende manier contacten met de lokale bevolking aan te gaan is een houding van “ik-kom-om-jullie-te-helpen” niet echt bevorderlijk. En pas als je je als gelijkwaardig opstelt en daardoor echt contact hebt met mensen beteken je iets voor hen. En zij voor jou!
Het is niet onze bedoeling om je met bovenstaand verhaal af te schrikken, maar we willen wel dat je weet waar je aan toe bent op het moment dat je besluit om als vrijwilliger of stagiaire naar Afrika te gaan. Natuurlijk levert de moeite die je neemt om je aan te passen en de cultuur van een ander volk te begrijpen je ook iets op. Wat verandert er zoal door?
Dit alles bij elkaar genomen maakt dat je na een verblijf in Afrika gegroeid bent als mens en een veel ruimer wereldbeeld hebt dan vóór je verblijf. Deze ervaringen kunnen daarmee een positief effect hebben op zowel jezelf, de mensen in je naaste omgeving, als de levens van velen op de wereld die je indirect beïnvloed door je keuzes als consument, werknemer/gever en -wie weet- wereldverbeteraar!
doelgroepen, doelgroepen, doelgroepen, doelgroepen, doelgroepen